Ko Pha-ngan & Ko Tao - Reisverslag uit Ban Ba Kan Tiang, Thailand van Julian Jong - WaarBenJij.nu Ko Pha-ngan & Ko Tao - Reisverslag uit Ban Ba Kan Tiang, Thailand van Julian Jong - WaarBenJij.nu

Ko Pha-ngan & Ko Tao

Door: Julian

Blijf op de hoogte en volg Julian

09 Juni 2013 | Thailand, Ban Ba Kan Tiang

Mijn laatste dag in Bangkok zou ik vertrekken naar het eiland Ko Pha-ngan, het feesteiland van de bekende Full Moon Party. Om mijn laatste dag toch nuttig te besteden besloot ik met de skytrain naar MBK te gaan, een gigantisch shoppingcentre. Echte merken en namaak wordt hier door elkaar verkocht. Als backpacker kan je helaas niet te veel meenemen, maar het was het wel waard om het te zien! Bovendien is het voorzien van airco, dus kon je er prima rondlopen. Om 9 uur vertrok de nachtbus richting Chumphon, waar ik 's ochtends overstapte op de ferry. Onderweg had ik weer een hoop backpackers ontmoet. Zo zat ik naast een Chinees meisje in de bus, die een maand alleen door Thailand reist, zonder dat haar vader het wist. Ook ontmoette ik Fatima, een Duits meisje die door dezelfde landen gaat reizen als ik. Misschien komen we elkaar onderweg nog tegen en kunnen we (deels) samen reizen. Het Nederlandse meisje Louise was onderweg naar Ko Tao, maar wilde uiteraard ook naar de Full Moon Party. Dat feest wordt één keer per maand gehouden (tijdens volle maan) en trekt zo'n 20 tot 30 duizend bezoekers! Gelukkig had ik mijn accommodatie al in Nederland geregeld, dus had ik, in tegenstelling tot vele anderen, wel de garantie op een slaapplek! Uiteindelijk belandde ik in het Suncliff Resort, heel dicht bij het Full Moon strand in een eigen bungalow met badkamer en hangmat! Enige nadeel was dat je op deze manier iets minder contact maakte. Maar de volgende dag ontmoette ik al weer een Nederlands stel, Flip en Anne, tijdens een dagtripje. Ik heb daar een slangen- en krokodillenshow gezien (en een slang om mijn nek gehad!) en olifant gereden. Toffe ervaring! De volgende dag ben ik met een boot meegegaan. Ik raakte aan de praat met twee Canadezen, weliswaar met Aziatische roots. Die gast stelde zich later voor en zei:'My name is Julian, and yours? Mine too', zei ik. Hij stond er van te kijken en dacht dat ik hem bedonderde, want die naam hoorde hij bijna nooit. Hij vroeg zich ook af of het wel eens sneeuwde in Nederland, hij dacht dat het weer daar altijd goed was! Sowieso valt het mij wel op dat veel mensen Nederland niet direct kennen, maar Amsterdam dan weer wel. Alsof dat een land is, haha! Ander grappig verhaal is dat er op de boot joints werden uitgedeeld door de reisleidster en we buckets kregen tijdens de terugweg. Dit kan dus ook gewoon in Thailand! Ik ben overigens gaan snorkelen, hartstikke mooi! Tijdens deze twee dagen heb ik ook een tweetal watervallen gezien, maar door het droogseizoen hier stelde dit bijzonder weinig voor. Ook brachten we een bezoekje aan een Chinese tempel in de bergen. Op zich heel mooi, maar na Bangkok had ik eigenlijk al zoveel tempels gezien, dat je het niet heel speciaal meer gaat vinden. 's Ochtends was Joep aangekomen. Joep is een Nederlandse gast die ik in Bangkok even kort heb gesproken en die ook graag naar de Full Moon Party wilde gaan. Hij had alleen niets geregeld, dus bood ik hem een slaapplaats aan bij mij in de bungalow. 's Avonds gingen we meteen even het strand verkennen, een pre-party voordat hét feest zou beginnen! Op dat feest had ik eigenlijk voor het eerst pas een echt gesprek met een Thaise, Mook heette ze, uit Bangkok. Zij was speciaal hierheen gekomen voor een paar dagen om de Full Moon Party bij te wonen. Op de dag zelf deden Joep en ik nauwelijks meer dan een beetje uitbrakken en ons klaar maken voor de avond. We hadden een T-shirt gescoord en gingen 's avonds naar Same Same, een bar in de buurt. Daar hebben we een hele hoop mensen ontmoet en gesproken. Na creatief te zijn geweest met wat bodypaint en een aantal drankjes, werd het tijd het strand op te gaan! We gingen samen met twee Nederlandse/Duitse dames, Jutta en Stephanie, de Deense dames Julie en één waarvan ik de naam niet meer weet en met onze Noorse vriend Daniël. Het werd één groot feest met goede muziek, feestvierende backpackers en héél veel buckets! Toch had ik er eerlijk gezegd meer van verwacht. Waarom weet ik niet precies. Misschien om alle goede verhalen die ik heb gehoord of misschien omdat wij in Nederland wat verwend zijn met goede feestjes? De dag er na was onze 'hangover day' en de dag daarna vertrokken we naar een eiland zo'n 50 kilometer hier vandaan: Ko Tao, wat letterlijk schildpaddeneiland betekent (heeft er overigens niets mee te maken dat hier veel schildpadden te zien zijn of zo, maar het is een Thaise gewoonte om de naam van het eiland af te leiden aan van de vorm)

Na de Full Moon Party trekt het eiland massaal leeg en bivakkeert er een hele massa naar Ko Tao. Dit eiland staat erom bekend voor een relatief goedkope prijs je duikbrevet (Padi Open Water) te halen. Accommodatie voor de daarbij behorende nachten zit er dan bij inbegrepen. We gingen er enigszins voorbereid heen, maar hadden niets geboekt. Als je aankomt op Ko Tao word je massaal overspoelt door een hele Thaise menigte die je allemaal naar hun duikschool willen lokken en je dan een gratis taxi willen aanbieden. Wij besloten te informeren bij een duikschool op loopafstand. Die vertelde ons al dat je langs het strand prima naar het hoofdstrand kunt lopen, dus deden wij dat. Uiteindelijk vonden we een goede deal bij de grootste duikschool van het eiland (en later hoorde we dat dit ook de grootste van de wereld zou zijn): Ban's Diving Resort. De eerste avond gingen we de boel een beetje verkennen, toen ik plots een bekende uit Putten tegen het lijf liep, Nico, die ik overigens ook al met de Full Moon Party was tegengekomen. Hoe toevallig! Met hem hebben we een paar biertjes gedronken bij Ban's en doorgehaald tot het licht uitging. De volgende dag begon 's middags onze theorieles. We zaten in een Nederlandse groep met vier andere dames: Tanja, Marlou, Fleur en Iris. Alles was in het Nederlands, behalve onze lessen, die kregen we van Hannah, een duikinstucteur uit Engeland. De volgende dag begon al heel vroeg onze eerste les, in het zwembad. Nadat we alle apparatuur en technieken hadden geoefend werd het een dag later tijd voor het echte werk, 12 meter diep de zee in. En dat was echt zó mooi, een onbeschrijflijke ervaring! Alles is zo helder en kleurrijk, je hebt gewoon 10 tot 15 meter zicht! Ik dacht na de zwembadles dat ik 40 minuten onder water wel heel lang zou vinden, maar aan het eind baalde ik gewoon dat het alweer voorbij was. In de middag volgde nog wat theorie en direct daarna al het 'eindexamen'. Alles ging zo relaxt, we mochten zelfs overleggen. Pièce of cake dus! De avonden konden we niet heel lang doorhalen hier, want om 07:30 uur moesten we alweer klaar staan. Na alle inspanning ben je ook aardig kapot aan het eind van de dag! Maar er zijn hier zijn zoveel strandtenten met chille muziek en goed eten en bovendien was onze lesgroep zo gezellig, dus vermaakte we ons prima 's avonds! De laatste duikdag gingen we 18 meter diep. Locaties: Twins en White Rock. Dit keer hoefden we niet heel veel oefeningen te doen, dus konden we vooral de tweede duik genieten van het schitterende koraal en de vissen. Ik heb onder andere nemo en een tiggerfish gezien. Nemo is nogal zeldzaam hier, want na de film is de waarde van deze vis zo'n 2000 euro geworden! 's Middags waren we eindelijk een keer vrij, dus heb ik samen met Joep, Iris en Fleur gerelaxt bij het zwembad. Het avondprogramma bestond uit het bekijken van onze duikfilm en het eten met de hele duikgroep. Daarna heb ik met de dames een drankspel gedaan. Tijdens dat spel sprak ik met Ariane, een meisje uit het Franstalige gedeelte van Brussel. Het meisje was zo overenthousiast op de een of andere manier, dat ze later met ons mee is gegaan naar de bar van Ban's en ze wilde de volgende dag ook graag met ons afspreken. We hadden een dag vrij, dus ging ik met Joep, Fleur en Iris het eiland een beetje verkennen. Het eiland is niet heel groot (ongeveer 5km breed en 7km lang), maar wel bergachtig. We dachten dus wel even snel naar een zuidelijker strandje te kunnen lopen, Sai Nuan Beach, maar dit duurde uiteindelijk toch een uur! Maar het was de moeite waard: er waren amper toeristen, er was een serene rust en het strand was overweldigend mooi! Die locals zelf pakken daar blijkbaar ook voldoende rust, want na onze slopende wandeltocht moesten we in een tentje zelf onze drankjes opschrijven! Volgens mij lag er ook gewoon een werknemer op de vloer te slapen, hoe bizar! Toch was er in ieder geval één werklustig persoon op dit strand te vinden, de longtailbestuurder, die ons, nadat hij uitgedramt was, gelukkig weer voor onze accommodatie kon afzetten. Dat scheelde ons weer een lange wandeltocht terug. De laatste avond met de duikgroep gingen we eten bij Su Chili, op aanraden van Hannah. Hier heb ik tot nu toe echt het lekkerste eten gehad tijdens mijn reis in Thailand! Ik had pittige noodles met varkensvlees, echt heel lekker! Ariane kwamen we later die avond tegen, zoals afgesproken. Samen met Kenneth en Iris gingen we Chang Roulette spelen. Het schijnt namelijk zo te zijn dat er in elk flesje Chang bier een ander percentage alcohol zit. Dit kan dus twee procent zijn, maar ook veertien. Degene met het hoogste percentage wordt als eerst dronken. Op zich leuk bedacht, maar helaas faalde het spel bij ons door een laffe drinker, haha! Het was overigens wel gezellig hangen in de zitzakken bij Ban's en feesten op het strand bij de Lotus Bar. Nu ik de oostkust van Thailand zo goed als gehad heb, besloot ik door te reizen naar de westkust van Thailand, samen met Joep en Fleur. Volgende bestemming: Railey,Krabi. De laatste dag hadden we goede bedjes gescoord bij de Maya Beach Club, dus werd het tijd voor een dag in zon liggen. In de avond vertrokken we met de nachtboot richting het vasteland.

  • 09 Juni 2013 - 10:29

    Derco:

    Klinkt echt allemaal super gaaf kerel!! Helemaal je duikbrevet is nice!

  • 09 Juni 2013 - 10:52

    Jelisa:

    Super leuk verslag broertje! Ben blij dat je het zo naar je zin hebt! Goede reis morgen. Xx

  • 09 Juni 2013 - 13:56

    Gerrit:

    Leuk verslag vriend, ziet er allemaal leuk uit, wel stoer met die slangen, goede reis verder.

  • 11 Juni 2013 - 19:37

    Gerda:

    Weer een mooi avontuur Julian,
    je maakt wat mee zeg op zo'n reis zeg.
    En dan ook nog je Padi halen,
    Geniet verder van je reis, dikke kus van ons
    Gerda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Julian

Vind hier de meest actuele reisverslagen en foto's tijdens mijn backpack-trip in Zuid-Oost Azië!

Actief sinds 10 April 2013
Verslag gelezen: 684
Totaal aantal bezoekers 9674

Voorgaande reizen:

15 Mei 2013 - 19 Augustus 2013

Backpacken in ZO-Azië

Landen bezocht: